På Vestskolen gambler man ikke med børnenes fremtid

På Vestskolens afdeling Skovbakken i Odder ser man ikke et problem med onlinegambling blandt eleverne. Det er mere noget, som sker i hjemmene. Alligevel er man meget interesseret i at sætte emnet på dagsordenen, efter at Center for Ludomani har udgivet gratis undervisningsmateriale.

 Af Jakob Ove Matzen

Ifølge en DR-medierapport fra 2018 spiller 96 procent af de danske teenagedrenge computerspil. En del af disse computerspil har nogle funktioner, som kan lokke spilleren til at købe såkaldte lootboxe, som er onlinesvaret på en enarmet tyveknægt. Nyt gratis undervisningsmateriale skal nu hjælpe børn med at kende forskel på gambling og gaming.   

Fakta
*I dag lancerer Center for Ludomani i samarbejde med forlaget Alinea-Dansk nyt undervisningsmateriale for folkeskolens 4.-6. klasse
*Undervisningsmaterialet ved navn ‘gaming eller gambling’ skal få børn og unge til at kunne navigere sikkert uden om gambling, samt at lære dem at kommunikere deres viden til andre
*Der er tale om en omvendt læringsmodel, hvor børnene i de forskellige lektioner lærer om gaming og gambling, som de så kan give videre til deres forældre
*96 procent af danske teenagedrenge spiller onlinespil
*Ved køb af såkaldte lootbokse, kan spillere vinde virtuelle pakker med for eksempel udklædning, våben eller lignende.

Ikke et problem på skolen  

Tim Lange, som er pædagogisk leder for 0-6 klasse samt SFO og klubben på Vestskolens afdeling Skovbakken i Odder Kommune, føler ikke, at onlinegamblingen med lootboxene er et problem, som fylder på skolen. Heller ikke i fritidsklubben, som i øvrigt er det eneste sted på Skovbakken, hvor der er computere, som kan bruges til at spille spil på. For selvom Odder Kommune er kendt som iPadkommunen, kan børnene ikke benytte de udleverede iPads til at spille spil på. 

En anden grund til at det ikke fylder på skolen er, at de tilstedeværende voksne har et vågent blik på børnenes spilleaktivitet. “Hos os er de altid i nærheden af en voksen. Og den voksen vil jo nok have nævnt det nogle gange, hvis det var et kæmpe stort problem,” siger Tim Lange. 

96 procent af de danske drenge teenagere spiller onlinespil
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Forældrene mangler indblik i børnenes onlineverden

Lars Hausted, som er chef for forebyggelse på Centeret for Ludomani, fortæller, at centeret fandt ud af, at forældrene står tidligere af end børnene, når det kommer til gaming. 

Det er pædagoglederen Tim Lange enig i. “Det er der, hvor vi har den største udfordring i vores forældregruppe. Det er nemlig nok ikke alle, som har den indsigt i deres børns onlineliv, det tror jeg ikke.” 

Derfor har centeret valgt at udvikle en omvendt læringsproces. Det er altså børnene, som sidder i førersædet og oplærer de voksne. Lars Hausted, som har været med til udvikle læringsmaterialet, er overbevist om, at det er den rette vej. Tim Lange er heller ikke i tvivl om, at materialet godt kan bruges, og han fortæller, at Skovbakken er meget interesseret i at benytte sig af det. 

For at hele projektet kan blive til en succes, skyder Lars Hausted på, at de gerne vil op på 300 klasser mellem 4. og 6. klasse, som skal have færdiggjort hele materialet. “Men med den start, vi har fået i dag, så tror jeg, at det bliver let at nå den målsætning,” fortæller han.  

Retslig gråzone 

Både Tim Lange og Lars Hausted er enige om, at politikerne burde forholde sig til emnet på et lovmæssigt plan. Lars Hausted fortæller, at centeret får en del henvendelser af forældre, som er bekymret for deres børns måde at spille på. Han pointerer, at hver gang centeret oplever noget, som tenderer til gambling, så bliver det indberettet til den rette myndighed samt politikerne. Han synes dog, at det, som politikerne foretager sig på denne baggrund, må være op til dem.

Tim Lange mener, at gamblingen med lootboxes befinder sig indenfor en retslig gråzone: “Jeg synes, at der er noget lovgivningsmæssigt, som man skal forholde sig til.”